Over slager de Rooij

Historie & achtergrond

Echte ambachtelijkheid

Echte ambachtelijkheid

Wie over de drempel stapt, is verkocht, Sterker nog; toevallige passanten die even door het winkelraam naar binnen kijken, moeten de deur wel openen, En dan gebeurt het: de gastvrije atmosfeer vol heerlijke geuren omringt je als een aangenaam welkom. De verleidelijke toonbank wenkt je uitnodigend. Vergeet de slavinkjes op je lijstje, je vertrekt met twee tassen vol met de heerlijkste ambachtelijke slagersproducten. Welkom bij ‘Slager Jan de Rooij’.

Deze ervaring overkomt niet alleen de nietsvermoedende consument. Ook vakgenoten, collegiaal bezoek, zijn gevoelig voor de Bourgondische charmes van het bijzondere familiebedrijf in Berkel en Rodenrijs. En nog iets: het familiegevoel geldt zéker ook voor de medewerkers: “Goede mensen zijn belangrijk voor je winkel, die moet je koesteren.” Dat zegt. Jan de Rooij (66), slager in ruste, nou ja, op papier dan. Begin jaren ’70 nam hij de slagerswinkel van Aad Zeeuw over en zette de zaak onder eigen naam voort. Geleidelijk aan verschoof het accent naar een hoogwaardiger en gevarieerder assortiment. “Van stooflappen naar kwaliteitsrundvlees en luxeproducten.” Zo vat zoon Wim (40) de ontwikkeling bondig samen. Wim nam eind 1994 het bedrijf over, op verzoek van ‘pa’. Broer Fred (41) bedankte, in goed overleg, voor het ondernemerschap maar hij werkt met liefde fulltime in de slagerij. Zus Jolanda, om het familieportret compleet te maken, verzorgt de administratie en promotie e.d.

SUCCESFACTOR: ECHTE AMBACHTELIJKHEID
De taakverdeling is helder: Fred stuurt het winkelgebeuren aan en maakt, samen met slagers leerling Kai, de mooiste producten. “Dat is mijn passie, van een stuk vlees iets moois maken, waar mensen blij van worden.” Wim is onbetwist de rundvleesspecialist, koopt zelf in bij de beste leveranciers. Daarnaast is hij dé worstmaker. Worst maken is helemaal mijn ding. Ik ben lid van het worstmakersgilde, dat inspireert me. Je ziet andere collega’s, wisselt recepten en tips uit. Je volgt trainingen. lk wil altijd graag iets nieuws; de winkel moet in beweging blijven. Vader Jan is ook alle dagen actief; hij rijdt bestellingen rond, verricht hand- en spandiensten en springt bij tijdens de feestdagen. Hét fundament onder het succes is de authentiek ambachtelijke aanpak en de aanstekelijke Bourgondische uitstraling. Op vrijdag en zaterdag is het succes zichtbaar. Dan staat de winkel met regelmaat helemaal vol. Gildeslager Jan de Rooij bedient 500 a 600 klanten per week. Mensen uit het dorp, maar ook uit Hillegersberg, Zoetermeer en nog verder. ln het weekend werken er minstens 7 medewerkers en is het stevig aanpoten. Achter de toonbank. “Maar altijd gezellig, en voor klanten is het ook een moment dat ze weer even kunnen bijpraten.,, Het romantische beeld van de gemoedelijke, ambachtelijke dorpsslagerij als ontmoetingsplaats? Het bestaat nog, zeker in Berkel en Rodenrijs. En wat die ambachtelijkheid betreft, zegt Wim: “We maken 99% van onze producten zelf: vlees en vleeswaren, worsten, maar ook luxeproducten, maaltijden, soepen, salades. Op verzoek verzorgen we ook partyserviceactiviteiten, BBQ schotels, tapas. Maar de kern is de winkel, daar ligt meer dan 90% van onze omzet.

Toppers en prijsswinaars
Gildeslager Jan de Rooij doet het goed tijdens wedstrijden. Jan de Rooij was zelf ooit Nederlands Spareribs kampioen. En het ambachtelijke rundergehakt van Wim scoort constant hoog. Wim: “Mijn gehakt moet altijd een 10 zijn! Mensen komen er speciaal voor naar de winkel! Wij willen onze klanten gewoon de beste en lekkerste producten bieden. Als Wim en Fred praten over hun vak, de producten, de winkel, klinkt passie door. Dat inspireert ook hun medewerkers. Slagersleerling Kai viel tijdens de Slavakto in 2009 in de prijzen met de traditioneel gedroogde ‘Berkelse Kelderham, (categorie verduurzaamde worstsoorten). Andere hardlopers in het assortiment zijn onder meer de Zwitserse kaasstopper; de Oerbout en de Orièntaalse BBQ worstjes.

Succesvolle verbouwing
ln 2008 onderging de winkel een ingrijpende, totale metamorfose en het resultaat mag gezien worden. De inrichting is professioneel sfeervol, met onder meer fraai (koel)meubilair; blikvanger is de ruim 6 meter lange toonbank (KMI). Wim: “Een echte showtoonbank, de producten verkopen haast vanzelf, je merkt het aan de omzet. Laatst hoorde ik een man tegen zijn vrouw zeggen: “Dat ziet er toch beter uit dan bij andere slagers,” Zijn ogen twinkelen, een familietrekje, want ook broer Fred en vader Jan spreken met pretoogjes; hard werken maakt gelukkig. En daar wil Wim nog zeker 10 à 15 jaar mee doorgaan. Aan de klandizie zal niet liggen, blijkt in de winkel.

Telefoon

010 511 2424

Openingstijden winkel

Ma-Vrij: 8:00 – 18:00
Za: 8:00 – 16:00

Adres

Rodenrijseweg 5
2651 BM Berkel en Rodenrijs